Από το 2000 και μετά, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ο γνωστός ΟΟΣΑ, διενεργεί μια πολύ σημαντική έρευνα-αξιολόγηση ανάμεσα σε μαθητές ηλικίας 15 ετών σε περίπου 70 χώρες του κόσμου, η οποία είναι γνωστή με τα αρχικά PISA (Programme for International Student Assessment). Στην έρευνα αυτή συμμετέχει και η Ελλάδα και το δείγμα στη χώρα μας είναι περίπου 5.500 μαθητές από δημόσια αλλά και ιδιωτικά σχολεία της χώρας, ενώ τα αντικείμενα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές είναι τα μαθηματικά, η κατανόηση κειμένου, φυσικές επιστήμες και άλλα θέματα.
Η έρευνα πραγματοποιείται κάθε τρια χρόνια και αποτελεί τον καθρέπτη των μαθησιακών ικανοτήτων των μαθητών από τις πλέον προηγμένες χώρες του κόσμου, αλλά και του επιπέδου της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αυτών των χωρών. Σε δέκα ημέρες θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της έρευνας του 2018 αλλά ο ερευνητικός όμιλος Διανέοσις δημοσίευσε χθες μια εμπεριστατωμένη ανάλυση και τα συμπεράσματα της έρευνας του 2015 για την Ελλάδα και τα αποτελέσματα είναι πέρα από απογοητευτικά. Θα μπορούσε κανείς να τα χαρακτηρίσει έως και τραγικά.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ανάλυση, “ο μέσος όρος των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών είναι χαμηλότερος από ό,τι των μαθητών των περισσότερων ανεπτυγμένων χωρών, ενώ φαίνεται να έχουμε πολύ λιγότερους μαθητές υψηλών επιδόσεων από ό,τι συγκρίσιμες χώρες και ένα τεράστιο ποσοστό των μαθητών μας δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα βασικά”. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών βρίσκονταν στο ίδιο επίπεδο με τους μαθητές πρώην ανατολικών χωρών, όπως η Βουλγαρία και η Σλοβακία, όπως και χωρών της Λατινικής Αμερικής όπως η Χιλή. Είναι όμως πολύ χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα στις κορυφαίες χώρες του κόσμου σε μαθησιακές επιδόσεις συγκαταλέγεται μια άλλη χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ, η Εσθονία, η οποία όμως έχει κάνει τα τελευταία 25 χρόνια τεράστια άλματα ως προς τις μεθόδους που ακολουθεί στην Παιδεία.
Μεγάλη εντύπωση επίσης προκαλεί η απόσταση του επιπέδου ανάμεσα στις επιδόσεις των μαθητών που φοιτούν σε ελληνικά δημόσια σχολεία και εκείνων που φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία. Οι επιδόσεις των μαθητών από τα ιδιωτικά όχι μόνον είναι μακράν καλύτερες, ενώ υπάρχουν πολλοί μαθητές ιδιωτικών ανήκουν στους “άριστους”, σε αντίθεση με τα δημόσια σχολεία όπου οι “άριστοι” είναι ελάχιστοι. Η ανάλυση υπεισέρχεται και στα πιθανά αίτια για αυτό το “μαθησιακό χάσμα”, καθώς φαίνεται καθαρά να παίζουν ρόλο οικονομικοί, κοινωνικοί, ταξικοί και γεωγραφικοί λόγοι για την αρίστευση ή την υστέρηση των μαθητών. Αυτό που φαίνεται όμως ξεκάθαρα από την έρευνα είναι πως το ελληνικό δημόσιο σχολείο δεν επιτελεί το έργο του όπως θα έπρεπε. Τους ακριβείς λόγους θα πρέπει να τους εξετάσει το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο πρόσφατα απέκτησε νέα ηγεσία με άξιους επιστήμονες.
Καμία χώρα δεν μπορεί να προοδεύσει πραγματικά εάν δεν παρέχει ένα υψηλό επίπεδο μόρφωσης στη νεολαία της και η οικονομική κρίση και χρεοκοπία της χώρας δεν μπορεί να αποτελέσει ικανή δικαιολογία για αυτήν την τραγική κατάσταση.
Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε
στις 25 Νοεμβρίου στην εφημερίδα Φιλελεύθερος
No comments:
Post a Comment